تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
4

بهرامی –روشنفکر؛ خط پایان انتخابات ۱۴۰۲

  • کد خبر : 12428
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
بهرامی –روشنفکر؛ خط پایان انتخابات ۱۴۰۲
هرچه به پایان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می شویم حدس و پیش بینی درباره برنده پایانی این رقابت سخت تر می شود. در نگاه حامیان ، سه کاندیدای اصلی یعنی بهرامی، روشنفکر و منتظریان یک پای فینال هستند با این حال در اینکه چه کسی رقیب آنهاست از نگاه جامیان هر کاندیدا تفاوتهایی وجود دارد. 

بازتاب فردا /به گزارش بازتاب فردا :هرچه به پایان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیکتر می شویم حدس و پیش بینی درباره برنده پایانی این رقابت سخت تر می شود. در نگاه حامیان ، سه کاندیدای اصلی یعنی بهرامی، روشنفکر و منتظریان یک پای فینال هستند با این حال در اینکه چه کسی رقیب آنهاست از نگاه جامیان هر کاندیدا تفاوتهایی وجود دارد.

هم حامیان روشنفکر و هم حامیان منتظریان رقابت نهایی را بین کاندیدای خود و بهرامی تصور می کنند و این بدان معناست که همه روی بهرامی به عنوان یکی از دو گزینه نهایی توافق نظر دارند.از نظر حامیان بهرامی با اینکه شرایط کمی پیچیده است اما رقابت نهایی بین او و آقای روشنفکر است.

شاید در این لحظه برخی بگویند چه فرقی دارد که رقابت بین کدام کاندیداهاست چون هرچه باشد روز شنبه ۱۲ اسفند مشخص خواهد شد. اهمیت این موضوع اما برای آنها که منتقد و ناراضی از وضعیت موجود هستند بسیار بالاست. آنها دوست دارند بدانند که باید در کدام سمت بایستند تا رایشان منجر به خروج قطعی از وضعیت فعلی شود؟

برای تحلیل این موضوع باید نگاهی به سه انتخابات گذشته استان و رفتار مردم نسبت به کاندیداها و موقعیتشان بیندازیم. بر این اساس نمی توان روی پیوستن طوایف و ریش سفیدان و افراد مختلف به یک کاندیدا حساب کرد چون در اکثر موارد حتی زن و شوهر و فرزندان تابع رای یک نفر در خانواده نیستند. این بدان معناست که آنهایی که در قدرت و یا بدنه حاکمیت هستند امکان دریافت قول و وعده دروغین بیشتری دارند. به عبارتی پیروزی از آن کاندیدایی است که مردم با قلبشان به او پیوسته اند قرار نیست در ازای پیوستن یا نپیوستن به او منفعتی دریافت کنند و یا چیزی از دست بدهند.

با این توضیح از میان سه کاندیدایی که خود را در پایان می بینند تنها آقای بهرامی است که این ویژگی را دارد. حامیان آقای روشنفکر از این جهت که او نماینده فعلی است و حامیان آقای منتظریان هم از این جهت که او بخشی از حاکمیت است در معذورات سیاسی مجبورند تظاهر به همراهی کنند.

اما منتظریان با اینکه این بار تلاش کرده با تکیه بر آرای قومی و با شعار «هر کی بره روشنفکر نره» تعداد اندکی از آرای قومی و منتقدان وضع موجود را دریافت کند و به پشتوانه آن اطراف خود را شلوغ جلوه دهد اما در واقع او از پایگاه اصلی رای خود یعنی رای بدنه اصولگرایی محروم است. شاید این نخستین باری است که اصولگرایان اینچنین برای حمایت از یک کاندیدای واحد دچار تردید و انشقاق شده اند.

از سویی روشنفکر هم که در انتخابات گذشته به عنوان پدیده ظاهر شد حالا تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا اولین کاندیدای تک دوره ای شهرستان بویراحمد ، دنا و مارگون نباشد. با این تفاوت که روشنفکر در چهارسال گذشته در تمام فعالیتهایش گوشه چشمی به امروز داشته است و سبد رایی از این گذرگاه برای خود جمع کرده است.

حال این سوال ایجاد می شود از میان این دو کاندیدا کدام رقیب بهرامی خواهد بود که شواهد چنین نشان می دهد روشنفکر رقیب نهایی است. چون ریزش آرایش می تواند او را به منتظریان با همه رویشهایش نزدیک کند. اما او همچنان رای بیشتری دارد چون بسیاری از حامیان دور گذشته اش حتی اگر هم از او روی برگردانند گزینه های دیگری مانند مقدم و خرامین را دارند و اگر به این دو هم نپیوندند ممکن است به افرادی با آرای خاموش و خاکستری تبدیل شوند.

لینک کوتاه : https://baztabfarda.ir/?p=12428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها