تاریخ : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024
0

کارگاه آموزش عکاسی با محوریت نیکوکاری در شهر یاسوج برگزار شد

  • کد خبر : 13250
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۵:۵۱
کارگاه آموزش عکاسی با محوریت نیکوکاری در شهر یاسوج برگزار شد
کارگاه آموزش عکاسی با عنوان «از لحظه تا روایت؛ سفری در ماهیت مجموعه‌های عکاسی» به همت دبیرخانۀ جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری در شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش بازتاب فردا،در ابتدای این کارگاه، حسن غفاری، دبیر جشنواره ملی عکس نیکوکاری با قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد گفت: مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیرماندگار در همکاری با انجمن سینمای جوان شهر یاسوج و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسوج این کارگاه را برگزار می‌کنند. اعتقاد داریم این کارگاه‌ها از برنامه‌های جانبی جشنواره ملی عکس نیکوکاری است و به ارتقای کیفی این جشنواره، کمک می‌کند.

وی مواردی همچون وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط زیست و حیات وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، اردوهای جهادی، حمایت از کودکان کار، حمایت از زنان سرپرست خانوار، فقرزدایی، کارآفرینی اجتماعی، خیرین مدرسه‌ساز، توانمندافزایی معلولان و مدیریت بحران آب را از جمله مصادیقی دانست که عکاسان می‌توانند عکس‌های حاوی آن را به جشنواره ارسال کنند.

غفاری تصریح کرد: عکس‌های منتخب جشنواره در کتاب‌های الکترونیک و گالری‌های بخش خصوصی و دولتی، به تکرار، به نمایش در خواهد آمد و همچنین پیش بینی شده است که علاوه بر حق تالیف، آثار برتر جهت فروش در خانه هنرمندان ارائه شود.

دبیر جشنواره سپس به معرفی استاد مجید ناگهی، مدرس کارگاه پرداخت و با بیان اینکه ایشان مدرس عکاسی در دانشگاه اصفهان و تهران هستند، از وی خواست تا به ارائۀ مطالب آموزشی بپردازد.

در ادامه، مجید ناگهی با اشاره به موضوع جلسه در خصوص «از لحظه تا روایت؛ سفری در ماهیت مجموعه‌های عکس» به توضیح نکات فنی و آموزشی خویش در این خصوص پرداخت و این کارگاه را با بررسی مجموعه‌عکس‌های معروف در جامعه عکاسی و توضیحاتی در مورد چگونه شکل‌گیری این مجموعه‌عکس‌ها به اتمام رساند.

در بخش دیگری از این کارگاه، حسن غفاری، دبیر جشنواره به نقش مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در ترویج خیر و نیکوکاری و برگزاری جلسات و کارگاه‌های عکاسی در سطح کشور اشاره کرد و از دکتر مهدی توسلی، مدیر این مرکز دعوت کرد تا دقایقی با حاضران سخن بگوید.

توسلی درباره فعالیت‌ها و اهداف مرکز فرهنگ نیکوکاریِ خیر ماندگار و شکل‌گیری جشنواره ملی عکس نیکوکاری اظهار کرد: مرکز فرهنگ نیکوکاری در کنار فعالیت‌های مهمی همچون استودیو نیک‌سو (که پادکست نیک‌آوا را تولید می‌کند)، همچنین پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران و فصلنامه آوای خیر ماندگار، در راستای اهداف خود به برگزاری رویدادهای نیکوکارانه نیز اقدام می‌کند. برای مثال دوسال گذشته، نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری را برگزار کردیم و امسال بانی برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شدیم.

وی با اشاره به رویکرد «آسیب‌شناسی سپید» در این جشنواره گفت: به دنبال این هستیم که نشان دهیم نیکوکاری چگونه می‌تواند بخشی از کاستی‌ها را جبران و در زندگی آدمی و جامعه، امید و انگیزۀ حرکت ایجاد کند. هنرمندان و عکاسان می‌توانند با هنر خود این زیبایی‌ها را به تصویر بکشند و کنشگر نیکوکاری باشند.

در ادامه، دکتر امین درخشان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان یاسوج نیز در سخنانی با قدردانی از عکاسان استان کهگیلویه و بویراحمد وهمچنین مرکز فرهنگ نیکوکاری و اساتید حاضر در جلسه اظهار کرد: نیکوکاری در سطح جامعه، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی است که می‌تواند با هنر ترویج شود. شاید تا الان، ظرفیت هنر در این عرصه مقداری مغفول مانده بود اما با این روش و حرکتی که در سطح کشور تحت عنوان جشنواره عکس نیکوکاری ایجاد شده است، قدم بزرگ و مؤثری برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: امکان دارد یک عکس که از دریچه دوربین یک هنرمند بیرون می‌آید می‌تواند به اندازه چند سازمان حمایتی در سطح جامعه تأثیر داشته باشد و بتواند مردم را به حمایت از یکدیگر تشویق کند و احساس مسئولیت اجتماعی را در جامعه ارتقاء بدهد.

گفتنی است در پایان این کارگاه از اسحاق آقایی به پاس سال‌ها تلاش او درعرصه عکاسی و نگاه ویژه به عکاسی مردم نگارانه و اجتماعی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

یادآور می‌شود این کارگاه، دومین کارگاه آموزشی از سلسله‌جلسات آموزشی جشنواره ملی عکس نیکوکاری بود. پیش‌تر و در هفته نخست تیرماه سال جاری، شهرستان جیرفت در استان کرمان، میزبان کارگاه‌های آموزشی این جشنواره بود.

لینک کوتاه : https://baztabfarda.ir/?p=13250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها