تاریخ : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳ 15 ربيع ثاني 1446 Friday, 18 October , 2024
0
استاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

چالش‌های اقتصادی و فرزندآوری با توجه به سیاست های تنظیم خانواده در ایران

  • کد خبر : 13925
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
چالش‌های اقتصادی و فرزندآوری با توجه به سیاست های تنظیم خانواده در ایران
دهدشت _سیاست‌های تنظیم خانواده در ایران طی دهه‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده از جمله برنامه‌های کنترل جمعیت تا تشویق به فرزندآوری که با فرصت‌ها و چالش‌های متعددی روبرو بوده‌ است.

بازتاب فردا / سیده ناهید یعقوبیان، در نخستین رویداد جام رسانه ای بانوان «طنین»به بررسی چالش‌های جمعیتی و اهمیت سازگاری خانوادگی پرداخت و با اشاره به اهمیت روابط خانوادگی و تأثیر آن بر سلامت روانی و جسمانی افراد، افزود : سازگاری با همسر و خانواده او نیازمند تهذیب نفس، عفو و گذشت است.

وی همچنین، تأکید کرد : کینه‌ورزی نسبت به خانواده همسر می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون افزایش فشار خون، زخم معده و افسردگی شود.

یعقوبیان با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در “پنجره جمعیتی” قرار دارد، بیان کرد : این دوره فرصتی مناسب برای بهره‌وری اقتصادی است، اما متأسفانه، نرخ باروری در ایران به زیر حد جایگزینی رسیده است و این مسئله می‌تواند در آینده به چالش‌های جمعیتی جدی منجر شود.

یعقوبیان همچنین به طرح‌های جمعیتی جهانی اشاره کرد و بیان داشت: برخی از معاهدات بین‌المللی، مانند معاهده قاهره، که ایران نیز به آن پیوسته است، می‌تواند تأثیرات منفی بر رشد جمعیت کشورها داشته باشد.

فعال فرهنگی و دکترای فلسفه به مخالفت برخی از علما و فقهای ایرانی با سیاست‌های کنترل جمعیت اشاره و تأکید کرد : این مسائل باید با دقت و توجه بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

یعقوبیان بر اهمیت آموزش و ارتقاء مهارت‌های حل مسئله در خانواده‌ها تأکید و بیان داشت : این مهارت‌ها می‌توانند به استحکام روابط خانوادگی و کاهش چالش‌های جمعیتی کمک کنند.

این فعال فرهنگی و دکترای فلسفه، همچنین به بررسی پیامدهای کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت ایران پرداخت و با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین کاهش نرخ باروری را تجربه کرده، بیان کرد : این مسئله می‌تواند به چالش‌های جدی در آینده منجر شود.

یعقوبیان توضیح داد : کاهش نرخ باروری در ایران به میزان ۷۰ درصد بوده است، در حالی که این کاهش در سطح جهانی ۳۳ درصد و در جهان اسلام ۴۰ درصد بوده است.

وی هشدار داد : ادامه این روند می‌تواند منجر به پیر شدن جمعیت و کاهش نیروی کار جوان شود.

به گفته یعقوبیان، پیامدهای اقتصادی پیر شدن جمعیت شامل کاهش تولیدات، افزایش قیمت‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، و تضعیف اقتصاد کشور است.

همچنین، وی اشاره کرد : جامعه سالمند به عنوان مصرف‌کنندگانی که هزینه مراقبت سنگینی بر دوش جامعه و خانواده می‌گذارند، می‌تواند چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتری ایجاد کند.

یعقوبیان همچنین به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی پیر شدن جمعیت اشاره کرد و شکاف بین نسلی و افزایش فشار بر خانواده‌ها برای مراقبت از سالمندان را خطری جدی عنوان کرد.

وی تأکید کرد: جامعه سالمند کمتر از امکانات بروز و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند که می‌تواند به کاهش بهره‌وری در بخش‌هایی مانند کشاورزی منجر شود.

یعقوبیان بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ سیاست‌های مناسب برای مقابله با چالش‌های جمعیتی تأکید و خواستار توجه جدی به این مسئله از سوی مسئولان شدند.

کارشناس فرهنگی و دکترای فلسفه، در ادامه به بررسی تأثیرات جمعیت بر امنیت و اقتدار کشور پرداخت و بیان کرد : جمعیت جوان به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی امنیت و اقتدار هر کشور، نقش مهمی در توان نظامی و قدرت بازدارندگی ایفا می‌کند.

یعقوبیان با بیان اعلام اهمیت ویژه سیاست‌گذاری‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توضیح داد : این سیاست‌ها بر تسهیل ازدواج، استحکام زندگی از طریق برگزاری دوره‌های مهارت زندگی و پیشگیری از طلاق، و ارائه کمک‌های اقتصادی به خانواده‌ها تأکید دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین برنامه‌های حمایتی که در سال ۱۴۰۰ با اجرای طرح حمایت از خانواده آغاز شد، را بخشی از این سیاست‌ها دانست.

وی همچنین به مسئله زنانه شدن سالمندی اشاره کرد و توضیح داد : افزایش سهم زنان سالمند به دلیل امید به زندگی بالاتر و مرگ و میر پایین‌تر، نیازمند توجه ویژه‌ای است.

یعقوبیان تأکید کرد : ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی یکی از راهکارهای مهم در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است که می‌تواند به رفع موانع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بیولوژیک کمک کند.

در ادامه، یعقوبیان به اهمیت سبک زندگی دینی و عقل معاش از دیدگاه امام علی (ع) اشاره و بیان داشت : توجه به ارزش‌ها، کاهش مصرف‌گرایی و صرفه‌جویی می‌تواند به عزت، قدرت و امنیت جامعه کمک کند.

وی تأکید کرد : صله‌رحم و همکاری خانواده‌ها در پرورش و تربیت فرزندان می‌تواند از فروپاشی زندگی مشترک جلوگیری و به شکل‌گیری خانواده‌های صحیح و تولید نسل صالح منجر شود.

یعقوبیان بر اهمیت اجرای صحیح این سیاست‌ها و بهره‌گیری از الگوهای سبک زندگی اسلامی-ایرانی برای دستیابی به جامعه‌ای عزتمند و قدرتمند تأکید کرد.

این دکترای فلسفه، در ادامه نشست خود در جمع خبرنگاران به اهمیت خدامحوری و معادباوری در سبک زندگی ایرانی-اسلامی اشاره کرد.

وی تأکید کرد : باید در هر زمان و مکانی به عظمت و مالکیت خداوند توجه داشته باشیم و با میانه‌روی، اسراف‌ستیزی، ساده‌زیستی، قانون‌مداری و انضباط اجتماعی، زندگی خود را سامان دهیم.

یعقوبیان با اشاره به تجربه شخصی خود در راه‌اندازی اردوی جهادی در استان محل زندگی‌اش، به مشکلات اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها اشاره کرد و گفت : با وجود این مشکلات، نمی‌توان به‌راحتی توصیه به فرزندآوری کرد.

وی بیان داشت : در تحقیقات علمی نشان داده شده است که شرایط اقتصادی با فرزندآوری رابطه معکوس دارد و بسیاری از افراد مرفه به جای فرزندآوری، به سفر و سیر و سیاحت می‌پردازند.

وی همچنین به سیاست‌های تنظیم خانواده در ایران قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت :این سیاست‌ها با تأثیر از عوامل تحصیل‌کرده غرب‌زده به تصویب رسید.

یعقوبیان با ابراز تأسف از این سیاست‌ها، به اهمیت جایگاه حمایتی دولت‌ها در رفع موانع اقتصادی برای خانواده‌ها تأکید کرد.

در ادامه، خانم یعقوبیان به نقش مهم زنان در جامعه پس از انقلاب اشاره کرد و گفت : زنان معتقد که پیش از انقلاب در خانه‌ها محصور بودند، اکنون با بهره‌گیری از فرصت‌های تحصیلی و حرفه‌ای، در عرصه‌های مختلف جامعه حضور فعال دارند.

وی افزود : بیش از هفتاد درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و بسیاری از تخصص‌های پزشکی، از جمله قلب و عروق، مغز و ارتوپدی، توسط بانوان انجام می‌شود.

یعقوبیان در پایان، بر اهمیت توجه به ارزش‌های دینی و فرهنگی در سبک زندگی تأکید و بیان داشت : با بهره‌گیری از الگوهای صحیح و رهنمودهای دینی، می‌توان به عزت، قدرت و امنیت جامعه دست یافت.

لینک کوتاه : https://baztabfarda.ir/?p=13925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها