بازتاب فردا/ به گزارش بازتاب فردا: محمود غفاری امروز در بازدید از پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت اظهار داشت: با همکاری ویژه ای در سال گذشته در بین چند صد طرح وزارت راه و شهرسازی پنج طرح طلایی انتخاب شده و جاده پاتاوه به دهدشت جزو خاصترین پروژه ها یعنی پنج پروژه در اولویت قرار گرفت.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارزش راهبردی و اهمیت این محور گفت: سال گذشته نسبت به سال قبل تقریبا ۳۰۰ درصد افزایش بودجه با اینکه بقبه اعتبارات بصورت اسنادی است ولی این پروژه عمدتا نقدی تامین شد.
وی ابراز کرد: علاوه بر بازدیدهای حضوری هر دو هفته یکبار در ستاد و پیمانکاری و استان پایش و گزارش به وزیر ارائه میشد.
غفاری در بیان ارزیابی خود از بازدید پروژه اظهار داشت: با توجه به همه حمایتهایی که شد آن چیزی نبود که انتظار داشتیم و نسبت به برنامه زمانبندی کار عقب هست.
وی گفت: دلیل تاخیر در روند کار در جلسه فنی بررسی خواهد شد ولی انچه مشخص است وعده داده شده در دولت باید به سر انجام برسد. و بحث این دولت و آن دولت نیست،هدف محقق شدن و منسجم بودن پروژه است و از سرد شدن پروژه جلوگیری شود.
وی با اشاره به چند گلوگاه نادر در این پروژه تصریح کرد:به خاطر ژئومکانیک خاص منطقه و ریزش این تونلها با شرایط مکانیک خاص، و همینطور احداث چند دهنه پل بزرگ و دشوار انجام میشود.
معاون وزیر با اشاره به تمدید چند باره مهلت تعیین شده برای تکمیل و بهرهبرداری گفت: طبق آخرین قول پیمانکار قرار بر افتتاح تا پایان خرداد بود ولی احتمالا مجبور شویم یک ماه دیگر تمدید شود.
وی ادامه داد: امروز اتمام حجت میکنیم که پروژه باید به صورت پروژهای که قرار است افتتاح شود فعال باشد فعالیت به نسبت پروژه عادی خیلی خوب است اما به نسبت پروژهای که میخواهد افتتاح شود و زودتر زیر بار برود نیازمند گستره فعالیت بیشتری است.
غفاری باتاکید بر حمایت دولت از این پروژه«پنج پروژه طلایی » بواسطه محرومیت این منطقه و اهمیت راهبردی آن افزود: ما مقید به رعایت بحث ایمنی هستیم و پروژه ای را با گذر نا ایمن افتتاح نخواهیم کرد.
وی بخشی از علل تأخیر در اجرای کار را به تحریمها مربوط خواند و گفت: سال گذشته مصالح تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشت و محاسبات فنی را به هم ریخت در برخی مواقع اینجا با کمبود جدی مصالح مواجه شد. و گاهی کمبود سیمان و میلگرد باعث عقب افتادن پروژه میشد.
این مسئول خاص بودن جاده و ابنیه فنی زیاد و نیز بحث مکانیک خاک از مباحث جدی است خیلی از مشکلات پیش بینی نشده به وجود آمد.
غفاری گفت: بحث ایمنی جاده را باید ارتقا داد و حتی بعد از افتتاح و باتوجه به ترافیک و زیر بار رفتن جاده نیاز به باند دوم است ولی با این مدل تامین اعتبار به این زودی امکان ندارد.