تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
8

مُهر درجه برتر کشوری بر پیشانی کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت

  • کد خبر : 5243
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
مُهر درجه برتر کشوری بر پیشانی کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت
محمد حسین طالبیان و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو روز دوشنبه در حاشیه بازدید ارزیابان کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از این بنای تاریخی کاروانسرای دهدشت را با توجه به ظرفیت های بی نظیر تاریخی ان دارای درجه یک کشوری دانست و بر ثبت جهانی ان تاکید کرد

بازتاب فردا/کاروانسرای بلادشاپور یکی از کاروانسراهای صفوی است که در دوره خود در مسیر اصلی تجارت راه های اصلی قرار داشته است و یکی از متعالی ترین نبوغ معماری ایرانی بوده که الگوی مدارس شده است.

 

محمد حسین طالبیان مسئول ثبت میراث جهانی امروز( دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰)در حاشیه بازدید ارزیابان کمیته میراث فرهنگی از کاروانسرای دهدشت اظهار داشت: ۵۶کاروانسرا در، ۲۴استان، از اقلیم های گوناگون و در راه های مختلف که نشان دهنده شبکه ای از راه ها در کشور بوده اند در حال ارزیابی برای ثبت جهانی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ کاروانسرا در فهرست ملی و ۱۰۰۰ کاروانسرا دارای مستندات وجود دارد گفت:پرونده ۵۶ تا از این کاروانسرا ها در سال ۹۸ برای بررسی مراحل اولیه ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال شده است.

 

وی افزود؛ کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت یکی از بافت های تاریخی درجه یک کشوری است که ظرفیت های مختلفی را داراست و پنجاه و یکمین کاروانسرایی است که از سوی ارزیابان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

طالبیان کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت را درون شهری عنوان کرد و گفت:این کاروانسرا از لحاظ عرصه و حریم وضعیت خوبی دارد که شامل میدان، حمام، بازار، مسجد، امام زاده ها و اثاری از دیوار و خیابان های شهری وجود دارد که بخش هایی از ان مرمت شده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: در تیرماه ۱۴۰۱ اجلاس میراث جهانی یونسکو برگزار و این بافت تاریخی مطرح و ثبت شود.

 

مشاور میراث فرهنگی کشور مهمترین آثار این فرایند را توجه محلی و ملی خواند و گفت: اتفاق نظری بین مسئولین از نظر ارزش و حقوق جهانی وجود دارد که هدف ثبت این میراث تاریخی است.

 

وی تصریح کرد؛ با ثبت جهانی این اثر تاریخی بیش از ۲۰۰کشور به زبان های مختلف آگاهی بخشی می کنند

و این کشورها تعهد دارند که آثارهای کهن حفظ شوند.

 

طالبیان با اشاره به بیشترین خاصیت میراث برای آینده گفت: مقصد جهانی گردشگری میشود و از لحاظ اقتصاد محلی، استانی و کشوری تاثیر گذار خاصی دارد و به لحاظ فرهنگی هم جوانان از هویت گذشته اطلاع پیدا می کنند.

 

وقتی کاروانسراداریم باید به جای نقشه فرهنگی نقشه ایرانی وجود داشته باشد تامسیر راهی برای آینده جوانانی که با هویت،تاریخ و فرهنگ ایرانی اشنا میشوند باشد.

 

وی وظیفه میراث را وظیفه ای نظارتی،تخصصی خواند و گفت:ما وظیفه ساماندهی ضوابط و قوانین را بر عهده داریم و با همکاری نزدیک میراث، وزارت راه و مسکن و شهرسازی و با هم افزایی به مرمت میراث های فرهنگی کمک کنیم.

 

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بالغ بر ۸هزار اثر تاریخی با مشارکت مردم حفظ شد گفت: مردم صاحبان اصلی میراث فرهنگی هستند و چاره ای جز مشارکت نیست.

 

این مسئول افزود؛ در پی آن هستیم که بهره بردار مردمی و بخش خصوصی کمک کندتا صنایع دستی و گردشگری رونق پیدا کند و هم حفظ میراث فرهنگی شود.

نویسنده:حمیده تابش نژاد

لینک کوتاه : https://baztabfarda.ir/?p=5243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
برچسب ها