تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024
8
به قلم دکتر امیررضا بهره بر؛

چالشها و فرصت های بوکسیت سرفاریاب

  • کد خبر : 6756
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
چالشها و فرصت های بوکسیت سرفاریاب
چناچنه کارخانه مادر معدن بوکسیت سرفاریاب و موندون مستقر شودتا اتمام آن حدود ۲۰۰ سال زمان می برد.
چناچنه کارخانه مادر معدن بوکسیت سرفاریاب و موندون
مستقر شودتا اتمام آن حدود ۲۰۰ سال زمان می برد

مقدمه:

استان محروم فلک زده ما به لحاظ معادن یکی از استان‌های مهم معدنی کشور است، مواد معدنی مثل بوکسیت؛ سلستین؛ گوگرد، گچ ومواد اولیه سیمان و بعضی دیگر از مواد معدنی در استان وجود دارد که در ۴ دهه بعد از انقلاب عملیات جدی رو این معادن صورت نگرفت در صورتی که می شد معادنی که امکان تولید و فرآوری وصنعت خاصی را دارند کار شود.

سوابق مطالعات معدن سرفاریاب و موندون:

مطالعات معدن بوکسیت سرفاریاب و موندون در نیمه دوم دهه ۶۰ صورت گرفت بعد از آن مطالعات سایر استان ها سال ها از این معدن استفاده لازم را می برند بدون اینکه سودی عاید این استان و شهرستان چرام فلک زده شود.

تحلیل زمانی برداشت معدن بوکسیت سرفاریاب وتابعه:

با توجه به اینکه در استان ک.ب ۴ معدن بوکسیت وجود دارد و با توجه به اطلاعات ثبت شده دوتا معدن سرفاریاب و موندون حدود ۴ ملیون تن هستند با فرض محاسبه ۲ معدن از ۴ معدن استان، که عدد برداشت سالانه این معدن ۲۰ هزار تن باشد. حدود ۲۰۰ سال لازمه تا این معدن به اتمام برسد بعد عده ای می گویند چون معدن کوچک مقیاسه نمی شود سرمایه گذاری کرد.

فعالیت های مسئولین استان در مورد معدنبوکسیت سرفاریاب:

در ادوار گذشته معاونت های دوره های ماقبل اموراقتصادی استانداری ک.ب همراه با فرماندارهای ادوار گذشته شهرستان چرام و شرکت های معدنی بین المللی خصوصی که از سایر استان ها دعوت کرده بودن بازدیدهای میدانی متعددی در منطقه معدن سرفاریاب داشتند و قول قرارهایی بستند که معلوم نیست آن همه بازدید میدانی و جلسات چه نتیجه ای در بر داشت.

شنیده شد که شرکت های خصوصی که از طرف حوزه استانداری دعوت به بازدید میدانی از این معدن کرده اند گفته اند که به دلیل کوچک بودن معدن ارزش سرمایه گذاری نیست، آیا می دانید که معادن بوکسیت استان ک.ب

از بین ۶ آستانی که این معدن را دارند استان کهگیلویه و بویراحمد در رده دوم قرار دارد یعنی بقول خودشان ۴ ملیون تن البته بدون احتساب معدن بوکسیت لنده و لوداب که عدد آنها جایی ثبت نشده.

آیا وقتی حدود ۲۰۰ سال یا در بدبینانه ترین شرایط ۱۰۰ سال زمان لازم باشد برای استخراج این معدن جهت سرمایه گذاری، کم هست؟؟

کارخانه زیرمجموعه فرآورده های معدن بوکسیت

در شهرستان چرام:

درسته که کارخانه معدنی کوچکی در شهرستان چرام وجود دارد که خوراک آن کارخانه از فراورده های معدن بوکسیت هست که به وسیله کارخانه های دیگر در خارج استان تولید می شود، ولی چیزی که هست اینه که چنین کارخانه هایی جهت گسترش و بزرگ شدن و جذب اشتغال بیشتر نیازمند تسهیلات تنفس دار هستند. معدن بوکسیت شهرستان چرام نیازمند کارخانه مادر هست که در ادامه آن، کارخانه های کوچک دیگری بتوانند فعالیت خودشان را آغاز کنند جهت فراهم ساختن رونق اشتغال و اقتصاد استان.

خرابی جاده دهشت-سرفاریاب :

حال از معدن بوکسیت سرفاریاب تنها خرابی زود به زود جاده دهدشت به سرفاریاب را در پی داشته چرا این جاده از نوع درجه ۲ بوده و جاده درجه ۲ هم تحمل بارهای ۳۵تا۴۰ تن را ندارد و همین نتیجه چاله چوله های زود به هنگام این جاده شده است و همان طور که اطلاع دارید هزینه تعمیرات روسازی های مجدد سرسام آور هست که بار سنگینی را هر ساله به دوش اداره راهداری و حمل نقل جاده ای انداخته است که بر اساس ماده ۱۴ قانون معادن کشور و تبصره ۶ همین ماده ۱۵ درصد بهای مواد معدنی به عنوان حقوق دولتی باید به حساب سازمان صمت استان ‌ها واریز شود تا در راستای ایجاد و تعمیر زیرساخت‌های استفاده شود.

مجوز برداشت معدن:

با توجه اینکه در هر استانی جهت استخراج هر معدنی، مثل معادن شن و ماسه نیاز مند گرفتن مجوز و پروانه هست و این را هم می دانیم که شرکتی که معدن سرفاریاب را استخراج میکند پروانه و مجوز برداشت را دارد ولی در اینجا قضیه فرق دارد و معدن بوکسیت مثل معدن شن و ماسه نیست که حق برداشت سالانشو به اداره مربوطه بپردازد و خلاص، چرا که این معدن به خارج استان حمل می شود و قضیه چیز دیگریست که باید گریست.

پیشنهادات:

چنانچه سرمایه گذاری پیدا نمی شد که در این شهرستان برای معدن بوکسیت سرمایه گذاری کند یا اینکه سرمایه گذار هست ولی حمایت تسهیلاتی نمی شود لااقل اجازه استخراج مجانی ندهید، چرا که شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، آلومینیوم جنوب (سالکو)، آلومینیوم قطر، شرکت سیمان نسوز ایران، نسوز پوشش سپاهان و سایر شرکت‌های فولادی دیگری هستن که خریدار این معدن هستند.

به امید توسعه یافتگی هر چه زودتر استان عزیزم کهگیلویه و بویراحمد.

خادم شما امیررضا بهره بر

لینک کوتاه : https://baztabfarda.ir/?p=6756
  • ارسال توسط :
  • دیدگاه‌ها برای چالشها و فرصت های بوکسیت سرفاریاب بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها